пʼятницю, 23 жовтня 2015 р.

Узагальнюючий урок-казка для учнів 5 класу з теми "Додавання і віднімання натуральних чисел"


Узагальнюючий урок у вигляді казки для учнів 5 класу
Тема. Додавання і віднімання натуральних чисел
Мета: закріпити вміння та навички учнів додавати та віднімати натуральні числа; розвивати логічне мислення, розвивати по­шукову пізнавальну активність учнів; розвивати швидкість, кмітливість, наполегливість; виховувати в учнів відповідальність за свої знання, за успіхи свого колективу.
Обладнання: таблиця для занесення результа­тів гри; таблиці з кросвордами; дидактичні ма­теріали (картки, конверти із завданнями).
Хід уроку
І. Організаційний момент.

ІІ. Вступне слово вчителя.
Всі ви читали книгу О. Волкова «Чарівник Сма­рагдового міста». А якщо і не читали, то бачили фільм чи мультик. Тому з усіма героями цієї книжки, я впевне­на, ви знайомі. Сьогодні на уроці ми будемо мандру­вати разом із маленькою дівчинкою Еллі та її вірни­ми друзями до Смарагдового міста, до чарівника Гудвіна. Для цього давайте об’єднаємо наш клас у два рятувальні загони. Кожний загін має свою назву, свого командира. Завдання кожного рятувального за­гону допомогти дівчинці та її друзям здобути те, чо­го вони найбільше хочуть: Еллі та її собачку Тотошку повернути додому, солом'яному Опудалу здобути розум, залізному Дроворубу — любляче серце, а бо­ягузливому Левові дати мужність правильно виконати спеціальні завдання.
Наша гра буде проходити у 6 етапів. На дошці висить таблиця, в яку вносяться резуль­тати етапів гри.

ІІІ. Розв'язування задач.
1 етап. В полоні у людожера
Всі ви знаєте, що по дорозі до Смарагдового міста Еллі захопив людожер. Ми не зможемо мандрувати, поки не звільнимо її. Для цього кожній команді потрібно швидко і  Картка 1.
а) розв'яжіть рівняння: х – 169 = 321,
                                       х = 321 + 169,
                                       х = 490;
б) знайдіть значення виразу: 298 + (240 – 198) = 298 + 42 = 340.

Картка 2.
а) розв'яжіть рівняння: х + 186 = 300,
                                       х = 300 – 186,
                                       х = 114;
б)знайдіть значення виразу: (562 + 798) – 1298 = 1360 – 1298 = 62.
(Підсумки першого етапу).
                                                       2 етап. Шаблезубі тигри 
Першу перепону ми успішно подолали. Еллі та її друзі у чарівному лісі зустрічаються із шаблезубими тиграми.   Щоб допомогти  їм,   кожний  рятувальний загін повинен за 3 хв. розгадати кросворд.
Кросворд №1







1














2













3












4
















5
















6







7















1. Закон додавання. (Сполучний.)
2. Клас утворюють … цифри. (Три.)
3. Найменше натуральне число. (Один.)
4. Числа, які використовують для лічби предметів. (Натуральні.)
5. Число, якому в римській нумерації відповідає цифра С. (Сто.)
6. Додавання, віднімання, множення, ділення – це … (Дії.)
7. Компонент дії віднімання. (Зменшуване.
(Правильно розгаданий кросворд підкаже ключове слово, від якого походить назва натуральних чисел - Природа).

Кросворд №2







1











2













3














4












5














6



















7










1.      Геометрична фігура, яка має початок і не має кінця. (Промінь)
2.      Якою дією знаходять, на скільки одиниць одне число більше від іншого? (Віднімання)
3.      Частина прямої, обмежена двома точками. (Відрізок)
4.      Як називаються числа, що додаються. (Доданки)
5.      Який закон записують у буквеному вигляді так: (а + b) + с = a + (b + с). (Сполучний)
6.      Найпростіший пристрій для лічби (Рахівниця)
7.      Не крива лінія. (Пряма)
(Правильно розгаданий кросворд підкаже ключове слово, результат дії віднімання – Різниця)
3  етап. Макове поле
На цьому полі, як ви знаєте, наших мандрівників зморив чарівний сон. Ваше завдання — розбудити їх. Для цього усі команди повинні швидко впора­тись із завданням. Кожна ко­манда одержує свій малюнок макової квітки. Число у центрі потрібно додати до чисел, що за­писані на пелюстках.
Та команда, яка для свого малюнка отримає найш­видше правильні відповіді одержує 5 балів, друга — 3 бали.
                                                                 Завдання №1





                                                                Розв’язання
                                                                           548 +1878 = 2426;
                                                                           548 + 784 = 1332;  
                                                                     548 + 124 = 672;

                                                                           548 + 9867 = 10415;
                                                                  548 + 358 = 906.



Завдання №2 
                                                          Розв’язання
                                                                           653 +1657 = 2310;
                                                                           653 + 864 = 1517;  

                                                                           653 + 143 = 796;
                                                                           653 + 8876 = 9529;
                                                                           653 + 754 = 1407.

4 етап. Летючі мавпи
Ще одна перешкода, яку вам потрібно подолати; на наших мандрівників здійснили напад летючі мав­пи. Завдання одержують капітани рятувальних за­гонів.
Картка №1
Найдовша річка в Європі – Волга, вона довша за Дніпро на 1360 км, а Дніпро довший від річки Дон на 200 км. Знайти довжину Волги, якщо довжина Дону 1970 км.
Розв’язання
1) 1970 + 200 = 2170(км) – довжина Дніпра;
2) 2170 + 1360 = 3530(км) – довжина Волги.
Відповідь: довжина Волги 3530 км.

Картка №2
Найвища гора Азії – Еверест (Гімалаї), вона вища за гору Монблан, яка знаходиться у Гімалаях на 4041 м, а Монблан вища за гору Говерлу, яка розташована в українських Карпатах на 2746 м. Знайти висоту гори Еверест, якщо висота Говерли 2061 м над рівнем моря. 
Розв’язання
1) 2061 + 2746 = 4807(м) – висота гори Монблан;
2) 4807 + 4041 = 8848(м) – висота гори Еверест.
Відповідь: висота гори Еверест 8848 м.
Капітани розв’язують кожен своє завдання біля дошки. Всі інші відповідають на запитання, 1 правильна відповідь — 1 бал для команди.
Запитання
1.      Як називають числа при додаванні? (Доданок, доданок, сума)
2.      Як називають числа при відніманні? (Зменшуване, від’ємник, різниця)
3.      Додавання якого числа не впливає на значення суми? (0)
4.      Яка дія обернена до додавання? (Віднімання)
5.      За яким законом суму кількох доданків можна знаходити в будь-якій послідовності? (За сполучним)
6.      Яке число є найбільшим: зменшуване, від’ємник чи різниця? (Зменшуване)
7.      Чому дорівнює різниця чисел 16 і 9? (7)
8.       Який закон записують у буквеному вигляді так: а + b = b + a. (Переставний)
9.      Чи може від’ємник дорівнювати різниці? (Так)
10.  До суми 5 і 200 додали 1000. Скільки отримали? (1205)
 (Підсумки 4 етапу).

5 етап. В полоні у злої Бастінди
Наші мандрівники потрапили у полон до злої чарівниці. Щоб їх врятувати потрібна допомога всьо­го класу.
Кожний рятувальний загін одержує конверт з 4-ма завданнями. Капітан кожного загону одержує конверт і розподіляє завдання між усіма. Кожен учень одержує своє завдання. Завдання для кожного загону однакові.

Завдання №1
Обчислити: 1350625 – (423600 + 93574)
(1350625 – (423600 + 93574) = 1350625 – 517174 = 833451)

Завдання №2
Знайти значення виразу т – 10809, якщо т = 205600                   (205600 – 10809 = 194791)

Завдання №3
Щоб знайти масу Слона, Верблюда і Жирафи, Осел поставив їх на ваги. Загальна маса дорівнювала 6160 кг. Коли на вагах залишилися Верблюд і Жирафа, ваги показали 1151 кг. Маса Жирафи була 475 кг. Яка маса Слона і Верблюда?
Розв’язання
1) 6160 – 1151 = 5009 (кг) – маса Слона;
2) 1151 – 475 = 676 (кг) – маса Верблюда.
Відповідь: маса Слона 5009 кг, а Верблюда – 676 кг.

Завдання №4
З літопису відомо, що зимою 401 року замерзло Чорне море. Це трапилося знову через 610 років, а після цього повторилося ще через 609 років. У які роки відбулися ці незвичайні явища природи і скільки часу минуло від останнього з них до наших днів?
Розв’язання
1) 401 + 610 = 1011 (року) – вдруге замерзло Чорне море;
2) 1011 + 609 = 1620 (року) – втретє замерзло Чорне море;
3) 2011 – 1610 = 391 (рік) – минуло від останнього замерзання.
Відповідь: 1011 року, 1620 року, 391 рік.
(Після того, як учні здали свої роботи вчитель підводить підсумки. Кожний загін одержує стільки балів, скільки у нього правильно зроблених завдань. Максимальна кількість — 4 бали).

6 етап. Виконання всіх бажань
(Hа цьому етапі проводимо підсумок уроку).
Отже, ми успішно закінчили мандрівку, допомогли нашим героям виконати їхні найзаповітніші бажання.
(Нагородження переможців оцінками)

ІV. Домашнє завдання. За підручником повторити §2 п.7-10, виконати №239, №227






Немає коментарів:

Дописати коментар